rdk

 

Voor de bootjesreis van 1973 werd de Scheepsvlag van Hr.Ms. Panter ontworpen door Kpl Hofmeester Jan "Papaya" Veldhuizen. Een gele panter met een vis in z’n bek op een blauwe subdivisie vlag. De kleuren van de vlag zijn dus gelijk aan de kleuren van de visserij politie wimpel.

 

a b
De brugvleugels van Hr.Ms. Panter zijn
beschilderd met de visserij-inspectiewimpel.
Aan stuurboords toplijn wappert de scheepsvlag.
d c
Kpl hofmeester Jan "Papaya" Veldhuizen met
CDT LTZ 1 J. Brabander
1973. De open brug van Hr.Ms. Panter.
Trots op de scheepsvlag!
Vlnr: KPLOBD Theo Theuns,
KPLZVP André v.d. Burg, de NAVO LTZ2 Anne Mulder,
de EO LTZ2OC Cor Schipper en de ontwerper KPLHOFM Jan “Papaya” Veldhuizen.

Hieronder een bijdrage  van KPLSNRT Gert Wolters:

"Ik kwam eind ’82 als KPLSNRT op de Fret en trof daar de vlag reeds aan. Uit navraag bleek dat de scheepsvlag overgenomen was van de Panter. Uit de verte zie je het verschil niet tussen een panter, jaguar of zelfs fret. De scheepsvlag werd o.a. gebruikt na het BOZ’n. De scheepsvlag werd strak opgerold in een klein bundeltje en voorzien van een slipsteek, in een prominente positie C/U gehesen. Zodra de laatste lijn los ging, was een korte ruk aan de vlaggenlijn voldoende om hem klaar te laten waaien. Vroeger was dat ook het sein om front te maken en met aanzienlijk vaartverschil er vandoor te gaan (op een roofdiertje werd er dan FLANK+10 ingesteld, wat overeenkomt met bijna 15 knopen, de max. snelheid van de Fret). Of de scheepsvlag nog steeds gehesen wordt en of er nog steeds front gemaakt wordt, weet ik niet. De vaartinstellingen 1/3, 2/3, STANDARD, FULL en FLANK met hun tusseninstellingen +5, +10 en +15 bestaan sinds de uitdienststelling van de laatste Amerikaanse korvet (de Wolf) in ieder geval niet meer. Aangezien roofdierfregatten niet zo vaak BOZ’n en we toch wat vaker gebruik wilden maken van de scheepsvlag werd hij ook gehesen tijdens visserij-inspectie i.g.v. een daadwerkelijke boarding."

Inhoud van deze pagina © bravozulu.nl en Henk Visser